Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Hannas Drömtårta med en liten tutch av jul!

Skrivet:    ·  Mat & Bak
Enligt mina klasskompisar så gjorde jag ett bra jobb i går med bakandet :) Så fick nu lägga ut receptet!! Fösta gången jag testat detta, och det blev ju inte alls så tokigt. Så denna kommer jag garanterat göra igen :)

Rulltårta
3 st ägg 
1.5 dl socker 
0.75 dl potatismjöl 
2 msk kakao 
1 tsk bakpulver 

Smörkräm
100 g smör 
2 dl florsocker 
2 tsk vaniljsocker 
1 st äggula
Juliga tutchen:
1 krm kryddnejlika
1 till 1 1/2 tsk kanel
1 till 1 1/2 tsk kardemunna
1 msk kakao

Smaka gärna av smörkrämen ;)

 

Gör så här

1. Rulltårta
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt.

2. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver.

3. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30 x 40 cm.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.

5. Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.

6. Smörkräm
Rör smör och florsocker poröst till fyllningen.

7. Tillsätt vaniljsocker och alla kryddor och rör ner äggula.

8. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den.

9. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den ska skäras.

 

 




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR


Design