Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Om amning..

Skrivet:    ·  Bebis stuff

Varning för "bröstbild!!!!!"
(Har ju fått en del kommentarer på att jag lägger ut "nakenbilder" på mig sj, alltså i underkläder för att visa hur min kropp ser ut efter förlossningen mm. Så om DU inte kan acceptera den naturliga kvinnokroppen och det absoluta naturligaste som finns, amningen, så läs inte detta inlägg.)

Så, jag tänkte skriva lite hur amningen funka för mig. Det var det mest intressanta jag ville läsa om innan jag fick "Bosse". Viste ju inget om amning.

Hur många gånger ska man amma?
Hur länge ska man amma varje gång?
Jag det fanns många frågor!

Amningen funka väldigt bra för mig :) Det är väldigt skönt. Har inte fått några sår och behöver inte smörja dem med något. Visst, de gör lite ont den första minuten, sedan kan jag slappna av och det är bara mysigt :)

I början så var det så att "Bosse" Var lite gul i hudtonen. För att han inte skulle få gulsot (som är väldigt vanligt att spädbarn får) så var jag tvungen att amma honom var tredje timma. Så fick ju väcka honom för att amma. Fick hålla på så en vecka. Då amma jag ca 30 min. 15 min på varje bröst. Sedan avgör ju barnet sj om den vill äta mer elle mindre. Men ca 30 min är vanligast.

Nu när gulheten är borta så ammar jag honom när han är hungrig. Men jag låter det inte gå mer är 5 timmar i mellan. Då får jag väcka honom.
Nu ammar jag honom runt 5 på morgonen (perfekt, för då går Rickard upp) Sedan somnar han om och brukar vakna mellan 8-9 och då får han mat igen. Sedan sover han/eller är vaken till ca 12-13 då ska det ammas igen.
Sedan brukar han sova i 3-4 timmar innan anming igen. Sen ammar jag honom precis innan jag går och lägger mig.
Så ser en dag ut med amning för mig. Kan bli oftare, och om vi ska bort på något. Då brukar jag väcka honom en timma innan jag åker för att amma, då somna han gott i bilen sen :)
Nu ammar jag ett bröst i taget varje gång beroende på om det andra inte är sprängfullt.
Har även en "samlingskopp" på andra bröstet eftersom det läcker medans jag ammar. Smidigt att sedan frysa ner mjölken till senare tillfällen :) Håller i frysen i ca 3-4 månader!

Ett tips. Brukar alltid se till att byta blöja innan amning för då slipper man väcka honom om han somnar vid bröstet ;)

 

 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR


Design