Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

J*vla f-kassa....

Skrivet:    ·  Vardag
Gahhhhh!!!!! F-kassan i ett nötskal!
Vi var ju inne där igår och frågade hur man går tillväga om föräldrar pening. Visst, ja vet att man ska skicka in moderskapsintyg/graviditetsintyg. Men han ville ha in arbetsgivareintyget samtidigt då jag bara jobbat extra i 2 år. För då kunde han kolla upp hur mycket jag ska ha per dag.

Så jag gick och fråga chefen om arbetsgivareintyget och han skulle kolla men arbetsgivaren som sitter i norrköping.
Sedan ringer chefen till mig i dag och säger att det smartaste sättet var att f-kassan kunde skicka en blankett till arbetsgivaren i norrköping så att hon kunde fylla i den ist och skicka den direkt till F- kassan igen.
Och ja, det är ju smart tyckte jag!

Ringer då f-kassan... får stå i kö.... och sedan när man kommit fram så hinner hon inte höra hela min berättelse innan hon avbryter mig: Skicka in moderskapsintyget så får du ett startpaket och där finns blankett som din arbetsgivae ska fylla i!
Jag: Jo jag vet att det funkar så, men nu ville han på f-kassan att jag skulle lämna in a-intyget och m-intyget samtidigt för han ville kolla upp lite själv eftersom jag jobbar extra och inte har någon fast tjänst!
Hon: Ne vi har inga planketter och skicka till din arbetsgivare så du måste lämna in m- intyget först! Förstår du mig? 
 
ÅÅÅÅÅÅÅåååååå!!!!!!!! Orkar inte hålla på med att åka dit igen och förklara allt eller att ringa och skit!! Ska detta vara så jäkla krångligt eller? För det förta så hann jag inte berätta vad jag ville och hon avbröt mig hela tiden så fort jag försökte förklara situvationen!!! 
För jag tror att, om jag skickar in den blanketten jag får i starpaketet som arbetsgivaren ska fylla i, så kanske det står: Hur många arbetstimmar på ett år? Och då kan ju inte f-kassan se att jag jobbat extra i 2 år. Det var kanske derför han på f-kassan i går ville kolla på det själv!

Ne nu fattar jag NADA igen!!!!! Jag som todde jag hade koll på skiten!
 
 
 
♡Marléne♡
Skrivet: 2014-01-14,  kl. 15:32:56

Men jag tror inte att du kan tillgodoräkna dig tid ifrån 2år tillbaka. Det borde bara vara det senaste året som räknas ändå...jag är osäker just för din del men så är det när man är arbetslös i alla fall så förstår inte varför det skulle vara annorlunda. och arbetsgivarintyget är det nog bra om du tar en kopia på innan den landar hos F-kassan. man ska alltid ha extra av sådana papper ifall det blir problem. Så be din a-givare skriva ett intyg och skicka till dig så kan du ju skicka båda till f-kassan. krams

Svar: jo men eftersom han på f-kassan ville se a-intyget eftersom han ville se hur mkt jag har jobbat extra under dessa 2 år, vet inte om det är ngt nytt nu men. Ska gå dit och snacka med dom igen så kanske de löser sig. får la skicka in m-intyget ändå innan så att jag har de klart iaf.
Hanna Lenngren

♡Vuxen ♡
Skrivet: 2014-01-14,  kl. 17:36:33

Din kommande föräldrapenning grundas utifrån din SGI. Din aktuella SGI är det du tjänat under föregående år dvs 2013 och längre tillbaka i tiden spelar ingen roll. Du räknar enkelt ut din föräldrapenning så här SGI x 0,97 x 0,8 dela detta med 365 och du får summan av din dagliga ersättning. Har du tjänat mindre än 85 000 betalas ersättning ut enligt lägstanivå dvs 180 kr/dag = 5400 kr före skatt per månad. Du kan fråga din arbetsgivare efter kontrolluppgifter så att du vet din aktuella SGI.

Svar: Hej! Jo f-kassan förklarade just detta för mig igår. Men han ville ända se ur jag jobbar under 2 år eftersom jag inte haft någon anställning utan bar jobbat extra. Jag fattar inte riktigt själv varför eftersom jag vet att de går på vad jag tjänat under 2013. Just därför jag blir lite förvirrad när en f-kassa snubbe säger något helt annat.Jo ska kolla men min chef om han kan fixa ett arbetsgivareintyg ändå!
Tack så mycket för hjälpen! Behöver all hjälp jag kan få!
Hanna Lenngren




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR


Design